منتقم

در بعضى از روایات و دعاها از حضرت بقیة الله (ع) با لقب منتقم یاد شده است. انتقام در لغت به معنى مجازات کردن به کار مى رود .در قرآن کریم در مواردى این صفت به خدا هم


 

نسبت داده شده است. به عنوان مثال در آیه 37 سوره زمر مى خوانیم: الیس الله بعزیز ذی انتقام . و اما حضرت مهدى (ع) پس ازتمام شدن حجت بر مردم و از بین رفتن بهانه ها و عذرهاست که مجبور به استفاده از قدرت و شمشیر خواهد شد. به عبارت دیگر در شرایطى که هیچ چیز به جز قدرت نظامى کارایى ندارد، امام (ع) به آن متوسل خواهد شد وگرنه درآغاز قیام باز همانند انبیاء و اوصیاى الهى توده هاى مردم را موعظه مى کنند و در حد لازم به روشنگرى و از بین بردن شبهات آن ها مى پردازند. منتهى چون بسیارى از افراد پیروى از اوامر و رهنمودهاى آن حضرت را به زیان حکومت و موقعیت ظالمانه خود خواهند دید، در نتیجه على رغم درک حقانیت آن حضرت به خاطر زرق و برق و مطامع دنیوى به روى امام (ع) شمشیر خواهند کشید. در این شرایط است که آن حضرت هم مجبور به استفاده از قواى نظامى و قدرت شمشیر خواهند شد. به علاوه ازتوَجه به مضمون و مفاد روایات و ادعیه اى که امام عصر (عج) را با لقب منتقم یاد کرده اند، به خوبى این حقیقت روشن مى شودکه انتقام گیرى آن حضرت از ستمگران و متعدیان به حقوق انسان ها و مستکبران خواهد بود یعنى آن هایى که بندگان خدا را به بردگى براى خود وا مى دارند و حاضر نیستندکه بگذارند آن ها آزادانه براى خود یک زندگى و خط مشى مستقلى انتخاب کنند و به خاطر منافع خود همه هستى و سرمایه هاى مادى و معنوى آنان را نابود مى کنند. وقتى امام مهدى (ع) ظهورکنند از قدرت هاى استکبارى، انتقام توده هاى مستضعفى را که سال ها تحت سیطره آن ها واقع شده اند خواهدگرفت. در مقابل، آن حضرت با توده هاى مردم جز به شیو ه عفو و رحمت و بخشندگى رفتار نخواهند کرد . همان گونه که مفاد روایات و دعاها بر این موضوع دلات دارند؟ به عنوان مثال: پیامبر اکرم (ص) در خطبه معروف خود در روز عید غدیر وقتى به توصیف امام مهدى (ع) مى پردازند مى فرمایند:.. الا أنه المنتقم من الظالمین الا عنه مدرک کل صار اولیاء الله عزوجل ..

آگاه باشید که او خاتم الاوصیاء مهدى موعود (ع) انتقام گیرنده از ستمگران است او خونخواه خون به ناحق ریخته همه بندگان صالح خداست.(1)

.احمد بن اسحاق مى گوید: روزى در حضور امام عسکرى (ع) بودیم که توفیق زیارت فرزند بزرگوارشان امام مهدى (ع) نصیب من شد. شنیدم که آن جانشین بر حق حضرت عسکرى (ع) فرمودند: انا بقیة الله فی بارضه و المنتقم من اعدائه..

من بقیة الله در روى زمین خدا هستم که از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت (2).

در قسمتى از دعاى ندبه در اشاره به این مسئولیت امام زمان (ع) مى خوانیم این الطالب بذحول الانبیاء و این الطالب بدم المقتول بکربلا....

کجاست آن منتقمى که خون به ناحق ریخته و پایمال شده پیامبران و فرزندان آن ها را طلب خواهدکرد کجاست آنکه از خون شهیدکربلا انقام خواهدکشید (3)

نقل شده است که وقتى در روز عاشورا امام حسین (ع) و اصحابش به دست شقى ترین انسان ها به ناجوانمردانه ترین صورت به شهادت رسیدند، ملائکه الهى از این پیشامد بسیار ناراحت شدند و شکایت به درگاه الهى بردند. خداوند متعال در پاسخ به آن ها ضمن نشان دادن نور وجود حضرت مهدى قائم آل محمد(ع)فرمودند: یذلک القائم انتقم منهم

به توسط این قائم از قاتلان امام حسین و یارانش انتقام خواهم گرفت (4)در حدیث معراج پیامبر اکرم (ص )باز در این باره مى خوانیم وقتى در عرش الهى چشم رسول گرامى اسلام به نورهاى ائمه اطهار (ع) افتاد و دید یکى از آن ها با سایر نورها فرق مى کند، از جانب خداوند متعال ندا رسیدکه: او همان قائم ماست او همان کسى است که حلال ما را حلال و حرام ما را حرام خواهدکرد... من به توسط او از دشمنان انتقام خواهم گرفت (5)همانگونه که از تک تک این روایت ها و نظایر آن ها برمى آید، مهدى موعود(ع) آن دست انتقام خداوندى است که همه حقوق پایمال شده انسان هاى صالح و مظلوم در طول تاریخ را از دشمنان باز خواهد ستاند و هرکجا خونى به ناحق ریخته شده است انتقام آن را از عاملان آن خواهدگرفت و این کار نه تنها موجب نگرانى و دلهره مردم نمى شود، بلکه دل هاى توده مردم را در طول تاریخ شادابى مى بخشد و به آن ها نشان مى دهدکه اگر در نتیجه طغیان و تعدى عد ه ا ى ستمگر برخى از حقوق آن ها پایمال شد، بالاخره روزى ستمگران به سزاى اعمال خود رسید ند. (6)

 

 

ا. بحار الانوار ج 37 ص 211و 213.

 




:: برچسب‌ها: منتقم

نویسنده : عشاق المهدی
تاریخ : ۱۳۸۸/۱٠/٢٠