مهدویت

لزوم حجت خدا

یا أحمد بن إسحاق إن الله تبارک وتعالى لم یخل الأرض منذ خلق آدم علیه السلام ولیخلیها إلى أن تقوم الساعة من حجة لله على خلقه ، به یدفع البلاء عن أهل الأرض، وبه ینزل الغیث ، وبه یخرج برکات الأرض .
قال : فقلت له : یا ابن رسول الله فمنالامام والخلیفة بعدک ؟ فنهض علیه السلام مسرعا فدخل البیت


یا أحمد بن إسحاق إن الله تبارک وتعالى لم یخل الأرض منذ خلق آدم علیه السلام ولیخلیها إلى أن تقوم الساعة من حجة لله على خلقه ، به یدفع البلاء عن أهل الأرض، وبه ینزل الغیث ، وبه یخرج برکات الأرض .
قال : فقلت له : یا ابن رسول الله فمنالامام والخلیفة بعدک ؟ فنهض علیه السلام مسرعا فدخل البیت ، ثم خرج وعلى عاتقهغلام کأن وجهه القمر لیلة البدر من أبناء الثلاث سنین ، فقال : یا أحمد بن إسحاقلولا کرامتک على الله عز وجل وعلى حججه ما عرضت علیک ابنی هذا ، إنه سمی رسول اللهصلى الله علیه وآله وکنیه ، الذی یملأ الأرض قسطا وعدلا کما ملئت جورا وظلم.
یا أحمد بن إسحاق مثله فی هذه الأمة مثل الخضر علیه السلام ، ومثله مثل ذیالقرنین ، والله لیغیبن غیبة لا ینجو فیها من الهلکة إلا من ثبته الله عز وجل على القول بإمامته ووفقه [ فیها ] للدعاء بتعجیل فرجه .
فقال أحمد بن إسحاق : فقلت له : یا مولای فهل من علامة یطمئن إلیها قلبی ؟ فنطق الغلام علیه السلام بلسان عربیفصیح فقال : أنا بقیة الله فی أرضه ، والمنتقم من أعدائه ، فلا تطلب أثرا بعد عین یا أحمد بن إسحاق .
فقال أحمد بن إسحاق : فخرجت مسرورا فرحا ، فلما کان من الغدعدت إلیه فقلت له : یا ابن رسول الله لقد عظم سروری بما مننت [ به ] على فما السنة الجاریة فیه من الخضر وذی القرنین ؟ فقال : طول الغیبة یا أحمد ، قلت : یا ابن رسولالله وإن غیبته لتطول ؟ قال : إی وربی حتى یرجع عن هذا الامر أکثر القائلین به ول یبقى إلا من أخذ الله عز وجل عهده لولا یتنا ، وکتب فی قلبه الایمان وأیده بروح منه . یا أحمد بن إسحاق هذا : أمر من أمر الله ، وسر من سر الله ، وغیب من غیب الله ،فخذ ما آتیتک واکتمه وکن من الشاکرین تکن معنا غدا فی علیین . قال مصنف هذا الکتابرضی الله عنه : لم أسمع بهذا الحدیث إلا من علی بن عبد الله الوراق وجدت بخطه مثبتفسألته عنه فرواه لی عن سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن إسحاق رضی الله عنه کما ذکرته.

  ترجمه:


أحمد بن اسحاق بن سعد اشعرى مىگوید بر ابو محمد حسن بن علی علیهما السلام وارد شدم مى خواستم درباره جانشین پس از او از آن حضرت بپرسم ، که امام ( ع ) ابتدائا به من فرمود : اى أحمد بن اسحاق ، خداوند تبارک و تعالى از زمانىکه حضرت آدم ( ع ) رآفرید تا قیامت ، زمین را خالى از حجت قرار نداده است ، بواسطه وجود حجت ، بلا ودشواریها از ساکنان زمین دفع شده و بواسطه وجود او باران رحمت مىآید و نعمتهاى زمینرا خارج مىسازد .
وى گفت : بدو عرض کردم : اى فرزند رسول خدا ( ص ) امام وجانشین پس از شما کیست ؟ حضرت از جا برخاست و به سرعت داخل خانه شد و سپس بیرون آمد و کودکى سه ساله را بر دوش خود داشت که صورتش چون ماه شب چهارده مىدرخشید فرمود : اىأحمد بن اسحاق اگر بخاطر عظمت تو در پیشگاه خداوند و بر حجتهاى او نبود ، این فرزندم را به تو نشان نمىدادم ، این فرزند هم نام و کنیه رسول خدا ( ص ) است ، همانکسى که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم پر شده باشد ، آکنده از عدل و داد مىکند .
اى أحمد بن اسحاق ، مثال او میان این امت مثال حضرت خضر ( ع ) و ذى القرنیناست ، بخدا سوگند او آنچنان غیبتى خواهد داشت که در آن هیچکس از هلاکت رهایى نمىیابد مگر آنکس که خداوند عز وجل او را نسبت به امامت او و دعا براى شتاب در فرجآن حضرت ثابت قدم نگاه دارد.
أحمد بن اسحاق مىگوید : بدو عرض کردم : اى سرور من آیا علامت و نشانه اى در این راستا وجود دارد که دلم آرام گیرد ؟ که ناگهان کودک ( ع ) با زبان عربى فصیح به سخن درآمد و فرمود : من بقیة الله در زمین او و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم ، اى أحمد بن اسحاق بعد از این لحظه اثرى نمىیابى .
أحمد بن اسحاق گفت : شادمان بیرون رفتم ، فردا خدمت حضرت بازگشتم و بدو عرضکردم : اى فرزند رسول خدا ( ص ) به آنچه که منت بر من گذاشتى بسیار شادمان شدم اکنون بفرمایید او چه شباهتى به خضر و ذى القرنین دارد ؟ فرمود : اى احمد ، طولانىبودن غیبت ، عرض کردم : اى فرزند رسول خدا ( ص ) آیا غیبت او به طول مىانجامد ؟ فرمود : آرى بخدا سوگند تا آنجا که بیشتر کسانى که به امامت او قائل بودند از عقیدهخود برگردند وکسى بر این عقیده باقى نماند مگر آنکس که خداوند از او پیمان ولایت م را گرفته باشد ، و ایمان را در دل او جایگزین و با روح خود ، او را حمایت و تأییدکند .
اى أحمد بن اسحاق ، این امرى است از امر خدا و رازى است از راز و اسرارخدا ، و غیبى است از غیب هاى خدا ، آنچه را که به تو گفتم دریاب ، و آنرا نهان دار ، و از سپاسگزاران باش ، روز قیامت در علیین با ما خواهى بود .

  آدرس حدیث:


* : کمال الدین : ج 2 ص 384 ب 38 ح 1 - حدثنا علی بن عبد الله الوراق قال : حدثن سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن إسحاق بن سعد الأشعری قال : دخلت على أبی محمد الحسن بن علی علیهما السلام وأنا أرید أن أسأله عن الخلف [ من ] بعده ، فقال لی مبتدئ : -
* : الخرائج : ج 3 ص 1174 ح 68 - بعضه ، مرسلا عن الحسن العسکری علیه السلام : -
* : إعلام الورى : ص 412 ب 2 ف 3 - کما فی کمال الدین بتفاوت یسر ، عن الشیخأبی جعفر بن بابویه .
* : کشف الغمة : ج 3 ص 316 - عن إعلام الورى .
* : الصراط المستقیم : ج 2 ص 231 ب 11 ف 3 - مختصرا عن ابن بابویه .
* : منتخب الأنوار المضیئة : ص 40 ف 3 - عن الخرائج .
* : إثبات الهداة : ج 1 ص 113 ب 6 ف 5 ح 153 - عن کمال الدین .
وفی : ج 3 ص 479 ب 32 ف 5 ح 180 - عن کمال الدین .
وفی : ص 665 ب 33 ف 1 ح 31 - بعضه ، عن کمال الدین . وقال " ورواه الطبرسی فی کتابه إعلام الورى عن ابن بابویه مثله " .
* : مدینة المعاجز : ص 598 ح 20 - کمفی کمال الدین ، عن ابن بابویه .
* : ینابیع المعاجز : ص 174 ب 21 - کما فی کمالالدین ، عن ابن بابویه .
* : حلیة الأبرار : ج 2 ص 553 ب 13 - کما فی کمال الدین، عن ابن بابویه .
* : تبصرة الولی : ص 777 ح 44 - کما فی کمال الدین ، عن ابنبابویه .
* : البحار : ج 52 ص 23 ب 18 ح 16 - عن کمال الدین .
* : نورالثقلین : ج 2 ص 392 ح 193 - بعضه ، عن کمال الدین .
وفى : ج 5 ص 271 ح 71 - عنکمال الدین .
* : ینابیع المودة : ص 458 ب 81 - کما فی کمال الدین ، عن کتابالغیبة .
* : منتخب الأثر : ص 229 ف 2 ب 20 ح 5 - عن کمال الدین




:: برچسب‌ها: مهدویت

نویسنده : عشاق المهدی
تاریخ : ۱۳۸۸/۱٠/٢٧