مفهوم واقعی انتظار در عصر حاضر

درباره برکات این میلاد معظم و حقایقی که در باب وجود اقدس ولی عصر(ارواحنا اتراب مقدمه الفداء) هست، زبان قادر نیست سخن تازه ای بگوید. درک مراتب معنوی و حقایق الهی در باب این قطب اعظم عالم امکان و خلیفه خدا و مظهر صفات و اسمای الهی، در حد زبان و بیان و قلب و فهم نیست.


 ما همین قدر می دانیم که وجود مقدس امام زمان(عج)، مصداق وعده الهی است و همین قدر می دانیم که این بازمانده خاندان وحی و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است."السلام علیک ایها العلم المنصوب والعلم المصبوب والغوث والرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب".

او وعده الهی و مصداق لطف خدا بر انسانیت و بشریت است. او مستوره و نمونه ای از اولیا و اصفیا و انبیا و برجسته ترین بندگان خداست. او نمایشگر مبلغ فضل الهی بر بنی آدم است. اینها چیزی است که خود آنان بیان فرمودند. اگر ما بتوانیم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان، رشحاتی از این گفته ها را درک کنیم و بفهمیم، خیلی برد کرده ایم.

 

معانی گوناگون انتظار

در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است، مگر انتظار چیست؟ انتظار ظهور حضرت ولی الله الاعظم(ارواحنا فداه) مگر چه مضمون و چه معنایی در بطن خود دارد که این قدر دارای فضیلت است؟ معنای صحیح انتظار، دارای ابعادی است که توجه به این ابعاد، برای کسی که می داند در فرهنگ اسلام و شیعه، چقدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است. یک بعد این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است." انتظار داریم"، یعنی هر چه خیر و عمل خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیر کافی است و منتظریم تا ظرفیت نیکی عالم پر بشود، یک بعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمی مومنین نسبت به آینده است. انتظار مومن، یعنی این که تفکر الهی به این اندیشه روشنی که وحی به مردم عرضه کرده است یک روز سراسر زندگی بشر را فرا خواهد گرفت. یک بعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند.

ملت ما باید روح انتظار را در خود زنده کند

ما ملتی منتظر هستیم، ملتی که به امید پیشرفت و موفقیت، اقدام و تلاش و انقلاب کرد و موفق شد. ما امروز برای انتظار، باید باب بخصوصی در زندگی باز کنیم. حقیقتا ملت ما باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند."ما منتظریم"، یعنی این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیری، این دنیایی که بوسیله دشمنان خدا و شیاطین، از ظلمات جور و طغیان و ضعیف کشی و نکبت حاکمیت ستمگران و زورگویان پر شده است، در سایه تلاش و فعالیت بی وقفه ما، یک روز به جهانی تبدیل خواهد شد که در آن، انسانیت و ارزشهای انسانی محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها، فرصت و جایی برای اقدام و انجام خواسته و هوا و هوس خود، پیدا نخواهد کرد. این روشنایی، در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد.

ما ملت ایران باید به این معنای انتظار، بیش از گذشته تکیه کنیم، چون دنیای بشری، به انتظاری که ما داریم، محتاج است. این امیدی که در دل ملت ایران وجود داشت ودر سایه آن توانست این کارهای بزرگ را انجام بدهد، ملتهای ضعیف و مظلوم دنیا، امروز به این امید احتیاج دارند، آنها باید این امید را پیدا کنند، اگر پیدا کردند و نور امید در دل ملتها تابید، کارهای دنیا اصلاح خواهد شد و مشکل ملتهای مظلوم، اگر نگوییم به صورت کامل، به صورت منتهایی- ولو در طول چند سال - حل خواهد شد. اما اگر این امید، در دلها نتابد و همان طوری که شیطانها خواستند مردم مایوس باشند، ملتها مایوس بمانند، روز به روز وضع بدتر خواهد شد.

رابطه بین شیعیان و حضرت مهدی(عج) یک رابطه دائمی و قلبی است

ارتباط قلبی یکایک مردم مومن با مقام ولایت عظمی و ولی الله اعظم، یکی از برکاتی است که از مشخص بودن مهدی موعود(عج) در عقیده مردم ما ناشی می شود. ما علاوه بر اعتقاد به اصل وجود مهدی و این که کسی خواهد آمد و دنیا را از عدل و داد پر خواهد کرد، شخص مهدی را هم می شناسیم و نام و کنیه و پدر و مادر و تاریخ ولادت و کیفیات غیبت و اصحاب نزدیک و حتی بعضی از کیفیات هنگام ظهور او را نیز می دانیم. اگر چه آن شخصیت درخشان و خورشید تابان را در بیرون و محیط زندگی خود نمی بینیم و او را تطبیق نمی کنیم، اما معرفت به حال او داریم.

رابطه بین شیعیانی که این اعتقاد را دارند، با مقام ولایت و مهدی موعود، یک رابطه دائمی است و چقدر خوب و بلکه لازم است که یکایک ما، قلبا هم این را با توجه و توسل و حرف زدن با آن حضرت حفظ کنیم. طبق همین زیاراتی که وارد شده و بعضا ماثور است و به احتمال زیاد به خود معصوم(ع) یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است، زیرا امید و انتظار را به طور دائم در دل انسان زنده نگه می دارد.

اعتقاد و امیدواری به آینده، یکی از ابعاد انتظار

انتظار، یکی از پربرکت ترین حالات انسان است، آن هم در انتظار دنیایی روشن از نور، عدل و داد." یملا الله به الارض قسطا و عدلا". خدای متعال به دست او، سرزمین بشری و همه روی زمین را از عدالت و دادگستری پر خواهد کرد. انتظار چنین روزی را باید داشت. نباید اجازه داد که تصرف شیطان و ظلم و عدوان طواغیت عالم، شعله امید را در دل خاموش کند. باید انتظار کشید. انتظار چیز عجیبی است و دارای ابعاد گوناگون می باشد. یکی از ابعاد انتظار، اعتماد و امیدواری به آینده و مایوس نبودن است. همین روح انتظار است که به انسان تعلیم می دهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند. تا انتظار و امید نباشد، مبارزه معنی ندارد. انتظار واقعی، با اطمینان و انتظار ملازم است. کسی که شما می دانید خواهد آمد، انتظارش را می کشید و انتظار کسی که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید، انتظار حقیقی نیست. اعتماد لازمه انتظار است و این هر دو، ملازم با امید است و امروز این امید، امری لازم برای همه ملتها و مردم دنیا می باشد.

منابع:

•1-     منجی موعود در کتب آسمانی، نوشته: اکرم خدایی اصفهانی

•2-     جوهره مهدویت، نوشته دکتر علی موحدیان

•3-     نقش اندیشه مهدویت در منزلت شیعه، نوشته اسماعیل حاجیان




:: برچسب‌ها: مفهوم واقعی انتظار در عصر حاضر

نویسنده : عشاق المهدی
تاریخ : ۱۳۸۸/۱٠/۳٠