بررسی یکی از علائم نزدیکی ظهور: خشکسالی و قحطی

مقدمه

بسیاری از پیشگویی های آخرالزمانی شکی برای ما باقی نمی گذارد که حوادث و تحولاتی عظیم، قبل از ظهور رخ خواهد داد. بنابراین هیچ گاه نباید از هیچ تلاشی در جهت تطبیق رخدادها و شرایط جهان با پیشگویی های آیات و روایات در مورد نزدیکی ظهور، فروگذار باشیم.


بنابراین نباید نسبت به حوادث پیرامون خویش (زلزله ها، طوفان ها، کشتارها، مرگ های ناگهانی، قحطی ها، و بلایای دیگر) بی تفاوت بود. زیرا اینگونه مصیبت ها در دوران پیشین به فراوانی امروز نبوده است. با در نظر گرفتن حوادث دنیای پیرامون خویش و مقایسه این وقایع به نسبت کل جهان، عمق فاجعه آشکار خواهد شد.

در صورتی که نظری به آیات قرآن داشته باشیم نیز این واقعیت را می بینیم:

«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن ها خلافت را روی زمین بخشید؛ و دین و آئینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می کند...» 1

این واقعیت در احادیث نیز آمده است:

امام محمدباقر(ع):

«حضرت قائم(ع) قیام نمی کنند مگر آنکه ترس همه را فرا گرفته باشد، زلزله ها زیاد شده باشد، فتنه ها و بلاها دامن مردم را گرفته باشد، و طاعون همه را مبتلا کند.» 2

جابربن‌ جعفی‌ می‌گوید: «از امّام‌ باقر(ع‌) پرسیدم‌ که‌ معنای‌ آیه «ولنبلونکم‌ بشی‌ء من‌ الخوف‌ والجوع‌» چیست‌؟» حضرت‌ فرمودند:

 «جابر (این‌ آیه‌) یک‌ معنای‌ خاص‌ دارد و یک‌ معنای‌ عام‌. معنای‌ خاص‌، گرسنگی‌ درکوفه‌ است‌ که‌ خداوند آن‌ را مخصوص‌ دشمنان‌ آل‌ محمد علیهم‌السلام‌ قرار داده‌ و به‌ وسیله‌ آن‌، آنها را هلاک‌ می‌کند. ولی‌ معنای‌ عام‌ آن‌ در شام‌ محقق‌ می‌شود که‌ اهل‌ آنجا به‌ خوف‌ و هراس‌ و گرسنگی‌ مبتلا می‌شوند که‌ احدی‌ به‌ مانند آن‌ مبتلا نشده‌ باشد و گرسنگی‌ پیـش‌ از قیـام‌ قائـم‌(ع‌) اسـت‌ و خــوف‌ و هـراس‌ پـس‌ از قیـام‌ قائـم‌(ع‌).»

امام‌ باقر(ع‌) می‌فرمایند:

« حضرت‌ مهدی‌(ع‌) جز در شرایط‌ زیر ظهور نمی‌کند. مردم‌ شدیداً دچار هراس‌ و گرفتار زلزله‌های‌ بسیار و طاعون‌ شوند و جنگ‌ نمایان‌ و شدیدی‌ میان‌ اعراب‌ واقع‌ شود. اختلاف‌ در دین‌ و آیین‌ پیدا کرده‌ و وضعیت‌ و احوالشان‌ متغیر گشته‌ باشد. هر کس‌ آرزویی‌ داشته‌ باشد آرزویش‌ در هر صبح‌ و عصر مرگ‌ است‌ تا آنجا که‌ فرمودند: قیام‌ ایشان‌ پس‌ از یأس‌ و ناامیدی‌ (مردم‌) است‌ خوشا به‌ حال‌ کسی‌ که‌ او را درک‌ کند و از یاورانش‌ باشد وای‌ و صدها وای‌ بر آن‌ که‌ با او مخالفت‌ کند و از امرش‌ نافرمانی‌ و سرپیچی‌ نماید.»

ابوبصیر از امام‌ صادق‌(ع‌) نقل‌ کرده‌ که‌ فرمودند:

«ناچار پیش‌ از قیام‌ فتنه‌ای‌ پیش‌ می‌آید که‌ مردم‌ در آن‌ گرسنه‌ می‌شوند و هراس‌ شدیدی‌ از کشتارها در دلشان‌ می‌افتد و مبتلا به‌ کاستی‌ و کم‌ شدن‌ اموال‌ و محصولات‌ و جان‌هایشان‌ می‌شوند. این‌ مسأله‌ در قرآن‌ مطلبی‌ روشن‌ و واضح‌ است‌ و سپس‌ حضرت‌ این‌ آیه‌ را تلاوت‌ فرمودند:

و لنبلونکم‌ بشی‌ء من‌ الخوف‌ والجوع‌ و نقص‌ من‌ الاموال‌ والانفس‌ والثمرات‌ و بشر الصابرین‌ » 3

می بینید که در این جا نیز از ترس یاد شده است و این ترس زمانی پایان می یابد که حضرت ظهور کنند انشااله. البته ترسی که در یکی از روایات فوق پس از ظهور قائم عج است، نصیب دشمنان خواهد شد.

از این‌ مجموع‌ احادیث‌ شریفه‌ که‌ سال‌ ظهور را توصیف‌ می‌کنند در می‌یابیم‌ که‌ آن‌ سال‌، سالی‌ است‌ با زمین‌ لرزه‌ها و فتنه‌های‌ بسیاری‌ که‌ حکایت‌ از نبود و فقدان‌ ثبات‌ سیاسی‌ در برخی‌ کشور و کثرت‌ اختلافات‌ و جنگ‌ها می‌کنند که‌ آن‌ هم‌ به‌ جنگی‌ جهانی‌ ختم‌ می‌شود که‌ در روایات‌ از آن‌ به‌ جنگ‌ و معرکه‌ قرقیسیا یاد شده‌ است‌ (که‌ به‌ زودی‌ به‌ آن‌ اشاره‌ خواهیم‌ کرد) و نتیجه‌ زیاد شدن‌ جنگ‌ها، خوف‌ و هراس‌ و گرسنگی‌ و کشتارها و مرگ‌ و میرها می‌باشد و حوادث‌ و اتفاقات‌ این‌ سال‌ به‌ ظهور حضرت‌ مهدی‌(ع‌) منتهی‌ شده‌ جهان‌ پر از عدل‌ و قسط‌ می‌گردد. 4

در روایات بیان شده که در نزدیکی ظهور و بعد از جنگ قرقیسیا، کمبود رزق و امکانات مادی پدید می آید و ائمه ی عزیز (ع) شیعیان را به اندوختن رزق برای آن ایام دعوت کرده اند. شاید پیام امام خامنه ای در مورد سال « همت مظاعف، کار مضاعف » با در نظر گرفتن نزدیکی چنین ایامی صورت گرفته است. از شما دوستان تقاضامندم تا از این اظهار نظر در جهت توقیت استفاده نفرمایید.

امید است که ذکر این مطالب باعث متوجه شدن قلوب مردم به حضرت ولی عصر(عج) و دلگرمی منتظران موعود آخرالزمان حضرت مهدی عج گردد.

 

بررسی یکی از علایم نزدیکی ظهور: خشکسالی و قحطی

قبل از هر چیز دعوت می کنم آیات و روایات مربوط به قحطی را ملاحظه فرمایید. 

آیات

«قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان.» 5

در آیه 155 سوره بقره سخن از خشکسالی و قحطی به میان آمده است و خدا از آن به عنوان وسیله ای برای آزمایش انسانها و کفاره گناهان یاد کرده است.

حضرت باقر(ع) در خصوص قسمت آخر آیه 155 سوره بقره: «و بشارت ده به استقامت کنندگان» فرموده اند: «مژده بده صابرین را در آن هنگام به تعجیل خروج قائم.» 6

«و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن ها می گشودیم. اگر شکرگزاری کنید، نعمت خود را بر شما خواهم افزود.» 7

«خداوند برای آنان که کفران نعمت می کنند مثلی زده است: منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود؛ و همواره روزی اش از هر جا می رسید؛ اما به نعمت های خدا ناسپاسی کردند؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید.» 8  

«ما نزدیکان فرعون و قوم او را به خشکسالی و کمبود میوه گرفتار کردیم، شاید متذکر گردند.» 9

 

روایات

امام صادق(ع) می فرمایند: «ناگزیر است که در پیش از ظهور قائم سالی باشد که مردم در آن گرسنه باشند. از کشته شدن، کاهش یافتن اموال و جان ها و محصولات بترسند. این در کتاب خداست که فرمود: قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان.» 10  

ایشان تعداد کشته ها بر اثر این عوامل را پنج هفتم 11 و درجایی دوسوم یانه دهم 12 ذکر می کنند.

 

روایات دیگر، پیرامون محاصره اقتصادى غرب در مورد سرزمین شام و بحران ارزاق و قحطى است که مردم بدان گرفتار مى شوند، بدون آنکه مدت آن مشخص گردد و طبیعى است که این بحران همراه با فتنه خارجى و داخلى است و ابزارى است در دست غرب براى تحت فشار قرار دادن مسلمانان ...

همانند آن چه که در محاصره غزه می بینیم. غزه پرتراکم ترین منطقه جهان است و البته پرتراکم ترین نقطه ای که متعلق به مسلمانان و دارای جمعیت مسلمان است و می توانیم آن را به عنوان نماد اسلام و جمعیت مسلمان در نظر بگیریم.

برخى از روایات مى گوید: امر گرسنگى و تشنگى در سال ظهور به اوج خود مى رسد، از پیامبر(ص ) روایت شده است که فرمود:

«دیرى نمى پاید که مردم شام، دینار و پیمانه اى نزدشان یافت نمى شود، پرسیدیم این امر از کجاست؟ فرمود: از جانب رومیان. آنگاه اندکى سکوت کرد سپس فرمود: در آخرالزمان خلیفه اى مى آید که به مردم اموال کمى داده و آن را به شمارش نمى آورد.»

باعث این فشار اقتصادى و مالى و مواد غذائى، رومیان یعنى غربى ها (امریکا) هستند.

از جابر جعفى نقل شده است که از امام باقر(ع ) درباره این گفته خداى سبحان سؤ ال کردم :

«براستى ما شما را با چیزهایى هم چون ترس و گرسنگى مورد آزمایش قرار مى دهیم»

حضرت فرمود: «گرسنگى بر دو گونه است عام و خاص اما گرسنگى خاص‍ در کوفه است که خداوند آن را ویژه دشمنان آل محمد مى گرداند و آنان را هلاک مى سازد، اما گرسنگى عام در شام خواهد بود و آن ترس و گرسنگى است که تا آن زمان هرگز بدان گرفتار نشده اند لکن، گرسنگى، قبل از قیام حضرت قائم و وحشت و اضطراب، بعد از قیام آن حضرت خواهد بود.» 13

از سوی دیگر کانون و مرکز حوادث پیش از ظهور، منطقه و سرزمین شام است. در این برهه از تاریخ، شام کانون جنگ و درگیری هاست و به خاطر آن اختلافات و نزاع های زیادی صورت می گیرد. این منطقه قلب حوادث است که ضربه بدان جا وارد می آید و مکانی است که شدیدا آسیب می بیند.

در موثقه جابر آمده است که: اولین سرزمینی که ویران می شود، شام است. 14

در کتاب الزام الناصب آمده است که: جنگ و اختلاف و درگیری همه شام را فرا می گیرد، و مانع برقراری عدل و انصاف بین مردم می شود 15

از امام صادق (ع ) نقل شده که فرمود:

((پیش از ظهور قائم، بطور حتم سالى فرا مى رسد که مردم در آن دچار قحطى گرفتار ترس شدیدى از کشته شدن و کمبود اموال و جان ها و ثمرات مى گردند)) و این مطلب در قرآن به روشنى دیده مى شود، آنگاه این آیه را تلاوت فرمود:

((براستى ما شما را با چیزهایى همچون ترس و گرسنگى و کاهش مال و جان و ثمر مورد آزمایش قرار مى دهیم و صبر پیشگان را بشارت بده .))

زمان این فشار و تنگنا در سال ظهور طبق این روایت، مانع آن نیست که این وضع مدتى قبل از ظهور وجود داشته و سپس در سال ظهور شدیدتر از گذشته بوجود آید، آنگاه ظهور بوقوع پیوندد. 16

 

امام علی ع: ... گرسنگی مزمن و مرگ سرخ، رایج می شود. 17

امام علی ع می فرمایند: ... ملخ ها در فصل و غیر فصل خود، ظاهر می شوند و به مزارع و غلات حمله می کنند و محصولات، کم می شوند. 18

حضرت علی ع می فرمایند:

زوراء (بغداد) به وسیله وقایع و فتنه ها، واسط به وسیله طغیان آب، آذربایجان به وسیله طاعون، موصل به وسیله گرسنگی و گرانی، حلب به وسیله صاعقه ها، و دمشق از شدت کشتار، نابود می شوند ... ولی بیت المقدس محفوظ می ماند؛ چرا که در آن آثار انبیاء وجود دارد. 19

حضرت امام صادق (ع): در تقسیر آیه 21 سوره سجده:

عذاب کوچک، همان قحطی، خشکسالی و گرانی است که قبل از ظهور قائم(ع) با شمشیر، خواهد بود و عذاب بزرگ، قیام مهدی(عج) با شمشیر خواهد بود." 20

امام صادق ع

.. دریاچه طبریه، خشک می شود و نخل ها دیگر خرما نمی دهند و آب چشمه زعر در سمت قبله شام، بسیار کم می شود 21

نهرها خشک می شوند ... و قحطی و گرانی، سه سال، فراگیر می شود. 22

... دشمنان، مصری ها را از مصر بیرون نمی کنند، بلکه رودخانه نیل، آن ها را بیرون می کند. آب آن خشک می شود، به صورتی که بستر آن به صورت تپه خاکی در می آید. 23

... مصر به وسیله خشک شدن رودخانه نیل، خراب و ویران می شود. 24

امام صادق ع:

"ستونی از آتش در طرف مشرق، در آسمان پدیدار می شود که تمام مردم روی زمین، آن را می بینند. پس کسی که این زمان را درک کرد، برای خانواده اش غذای یک سال را تهیه کند." 25

امام صادق ع:

نشانه حوادث در ماه رمضان، علامتی در آسمان است که بعد از آن، بین مردم اختلاف می افتد. پس چون این زمان را درک کردید، مواد غذایی بسیار تهیه کنید. 26

در سطور بعدی به بررسی تفصیلی برخی از این آیات و روایات خواهیم پرداخت.

 

نگاهی به دنیای کنونی و علل قحطی 

شاید تصور کنیم با وجود کشورهای ثروتمند و توانایی بالقوه آن ها برای تأمین مواد غذایی ساکنان سیاره زمین، وقوع قحطی گسترده ای که بتواند سراسر زمین با بحرانی جهانی مواجه سازد، غیرممکن است. با این حال برخی روایات آخرالزمانی، با پیشگویی وقوع گسترده خشکسالی و قحطی در پیش قدم ظهور حضرت مهدی (عج)، صحنه ای وحشتناک از این وقایع را به تصویر می کشد. این اتفاق چگونه رخ خواهد داد؟ و پیامدهای آن چه خواهد بود؟

امروزه مردم در بسیاری از نقاط جهان از خشکسالی رنج می برند. قحطی به اتیوپی بازگشته است. در این کشور بیش از 8 میلیون نفر به صورت اضطراری نیازمند عرضه مواد غذایی برای نجات از گرسنگی هستند. در اریتره 4 میلیون نفر نیاز به کمک فوری دارند. 27

"موسسه بین المللی کشاورزی گرمسیری" در نیجریه پیش بینی کرده است که در سال 2010 در حدود 300 میلیون نفر در جنوب صحرای افریقا - نزدیک به یک سوم جمعیت ـ دچار سوء تغذیه خواهند شد. 28

فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) اعلام کرد که از 53 کشور قاره آفریقا 23 کشور (تقریبا نصف) از کمبود مواد غذایی رنج می برند.

بیش از دو میلیون نفر در دهه 1990 در کره شمالی به علت کمبود مواد غذایی ناشی از سیل، خشکسالی و سیاست یک گام بزرگ به جلو ایجاد شده توسط دولت کیم جونگ ایل، دیکتاتوری حاکم در این کشور، تلف شدند.

قحطی در طول تاریخ به صورت دوره ای ظاهر شده است. قحطی اغلب بواسطه خشکسالی، عدم رشد، سیل و دیگر وسایل طبیعی خارج از کنترل انسانی ایجاد می شود. برخی اوقات علل قحطی بواسطه عامل انسانی یعنی جنگ، آشفتگی مدنی، و ناکارآمدی و یا سیاست های بد دولتی می باشد.

قحطی همچنین می‌تواند بر اثر ترکیبی از عوامل اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی پدید آید. یکی از بزرگترین قحطی‌های تاریخ (برمبنای افراد آسیب دیده) قحطی بزرگ ایرلند بود که در سال ۱۸۴۵ میلادی شروع شد و به سبب انتقال مواد غذایی از ایرلند به انگلستان بخاطر اینکه فقط انگلیس توانایی پرداخت بهای بیشتر را داشت.

در مواردی مشخص، همانند سیاست یک گام بزرگ به جلو، کره شمالی در دهه ۱۹۹۰، یا زیمبابوه در اوایل سال ۲۰۰۰، قحطی را می‌توان نتیجه ناخواسته یک سیاست دولتی دانست. در موردی دیگر، مانند سومالی قحطی برآیند آشفتگی مدنی ای بود که باعث از هم گسیختگی سیستم‌های توزیع غذا شده‌است.

بسیاری از قحطی‌ها نتیجه نامتوازنی تولید غذا در مقایسه با جمعیت زیاد کشورهایی است که جمعیت شان از حد توانایی‌های سرزمینی شان فراتر رفته‌است. بطور تاریخی، قحطی‌هایی که بر اثر مشکلات کشاورزی مانند خشکسالی، عدم ثمردهی (crop failure) و یا همه گیری َآفات رخ می‌دهد می‌تواند کارگران موجود را کاهش دهد. تغییر الگوهای آب و هوایی، ناتوانی حکومت‌های قرون وسطایی (medieval governments) در مقابله با بحران‌ها، جنگ‌ها، و بیماری‌های همه گیر مانند مرگ سیاه به وقوع صدها قحطی در اروپا در طول سده‌های میانه، همانند قحطی سال ۹۵ در بریتانیا و ۷۵ در فرانسه کمک کرد.

در طول جنگ صد ساله فرانسه، عدم ثمردهی (crop failure) و بیماری‌های واگیردار جمعیت را به دو سوم کاهش داد.

در حدود ۴۰ درصد از زمین‌های کشاورزی دنیا بطور جدی در خطر نابودی اند.برپایه اعلام انستیتوت منابع طبیعی آفریقای دانشگاه سازمان ملل در غنا، اگر روند کنونی نابودی خاک زراعی در آفریقا به همین منوال کنونی ادامه یابد، این قاره ممکن است در سال ۲۰۰۵ تنها قادر به سیرکردن ۲۵ درصد از جمعت خود باشد. در اواخر سال ۲۰۰۷ با افزایش بهای هر بشکه نفت به نزدیکی ۱۰۰ دلار، تعداد مزارعی که برای ساخت سوخت بیولوژیکی استفاده می‌شد نیز زیاد گشت. این امر سبب گران شدن غذای دام، افزایش بهای ۵۸ درصدی گندم، ۳۲ درصدی سویا، و ۱۱ درصدی ذرت گردید. بحران غذا هم اکنون در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد. بیماری اپیدمیک زنگ گندم stem rust هم اکنون در سراسر آفریقا و آسیا گسترش یافته‌است و تبعات زیادی داشته‌است. در آغاز سده بیستم استفاده از نیتروژن، کودها، آفت کش‌های جدید، آبیاری بیابان و تکنولوژی‌های دیگر کشاورزی برای مقابله با قحطی آغاز شد. 29

روش های مدرن کشاورزی و بطور کلی الگوهای پایدار آب و هوایی منجر به تولید محصولات زراعی فراوان در جهان توسعه یافته شده و در نتیجه سطح عظیم تولید مواد غذایی ایجاد شده است، و می تواند تمام گرسنگان جهان را تأمین کند.

در حالی که امکان حمل و نقل مواد غذایی به هر مکان در جهان وجود دارد، هیچ دلیلی برای گرسنگی مردم وجود ندارد. با این حال قحطی و کمبود مواد غذایی ادامه دارد و حتی رو به رشد است.

بی اعتنایی به قحطی وقتی که در سمت دیگری از این سیاره و یا جایی خیلی دورتر و در گوشه ای جدا افتاده از جهان در حال وقوع است آسان است. اما آیا گسترش قحطی به کشورهای غنی از مواد غذایی، قابل تصور است؟

 

قحطی می تازد

احادیث و روایات نشان دهنده شروع یک دوره قحطی شدید بی سابقه است. در حالی که قحطی هایی با شدت های متفاوت در طول تاریخ رخ داده است، به نظر می رسد قحطی در آخرالزمان بسیار بدتر خواهد بود. بسیاری از ما تصاویری از قحطی در زمان خود را معمولا در مناطق خشکسالی زده افریقا دیده ایم. در سال 1984، قحطی در اتیوپی از طریق وسایل طبیعی توسعه یافت، اما از سوی دولت ناپایدار تشدید شد. میلیون ها نفر در معرض خطر گرسنگی بودند.

اگر بافت اجتماعی کشوری از هم گسیخته شود، مشکلات بزرگتر می تواند رخ دهد. بحران در آفریقا می تواند پیش درآمدی برای فجایع و رنج های بزرگتر باشد.

خشکسالی، زلزله، قحطی و گرسنگی از نشانه‌های آخرالزمان است به طوری که در سال 2009 یک میلیارد نفر در دنیا گرسنه بودند.30

 

آغاز خشکسالی و قحطی

شش کشور جنوب آفریقایی مالاوی، زامبیا، زیمبابوه، لسوتو، سوازیلند و موزامبیک در حال حاضر از کمبود مواد غذایی رنج می برند و در  ماه های آینده به کمک نیاز خواهند داشت. خشکسالی طولانی مدت و شیوه های بد کشاورزی به مشکل کمک کرده است.

نواحی از آفریقا که درگیر با پدیده خشکسالی و قحطی هستند

 

اما اخیرا یکی دیگر از عواملی که تاثیر رو به رشدی در کاهش توانایی این کشورها در تأمین مواد غذایی داشته عبارت است از این که: تعداد زیادی از کارگران کشاورزی به بیماری ایدز مبتلا و یا بر اثر آن درگذشته اند. 

 

قحطی های ویرانگر در گذشته  

قحطی ها معمولا بعد از حوادث طبیعی و  جنگ رخ می دهد. در حالی که طبیعت، خشکسالی، سیل و هجوم حشرات معمولا علت قحطی می باشد، جنگ و اغتشاش، و همچنین ایدئولوژی بدخیم سیاسی یا مذهبی، از عوامل اولیه محسوب می شوند. نگاهی به گذشته، می توان درجه تخریب قحطی ها را نشان دهد.

در طول قرن بیستم دو قحطی ویرانگر دیده می شود که عوامل انسانی موجود آن بوده است. در سال 34-1932، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی جوزف استالین در پی سرکوب ناسیونالیسم اوکراینی اقدام به اجبار نظام کشاورزی اشتراکی بر دهقانان نمود. ذخایر غذایی به شهرها انتقال داده شد، محصولات زراعی با شکست مواجه شد و تامین مواد غذایی از منطقه ممنوع شد. این قحطی ایجاد شده توسط عامل انسانی به  گرسنگی بین 6 و 8 میلیون نفر منجر شد. این واقعه یک نسل کشی دولتی محسوب می شد.

اقدام چین در "سیاست یک گام بزرگ به جلو" در سال 60-1958 منجر به اداره بد تولید مواد غذایی و اختلال در زنجیره توزیع گردید. زمین های بارور برنج، شخم زده شد و کارخانه هایی بر روی آن ها ساخته شد. مزارع اشتراکی شد. کشاورزانی که تنها زمین را می شناختند در کارخانجات گیج و سرگردان شده بودند. این وضع همراه با آب و هوای بد، در طول سال های 1960 و 1961 منجر به مرگ 20 میلیون نفر بر اثر گرسنگی شد.

 

بزرگترین قحطی تاریخ ایران

قحطی ۱۲۹۶ - ۱۲۹۸ بزرگترین قحطی تاریخ ایران است. در این قحطی نزدیک به ۴۰٪ از جمعیت ایران به سبب گرسنگی و سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن نابود شدند. با اینکه قحطی بزرگ ایران از بزرگ‌ترین قحطی‌های دوره معاصر و از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های قرن بیستم است، اما ناشناخته باقی مانده‌است. در سالهای جنگ اول جهانی، انگلیسی‌ها کشور را اشغال کردند؛ و درست در همین زمان بود که ایران به بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ خود یعنی قحطی ۱۹۱۹ ـ ۱۹۱۷ دچار شد. میروشنیکف درباره خسارات و ویرانی‌های ایران در جنگ جهانی اول می‌نویسد: جنگ جهانی اول برای مردم ایران بداقبالی‌ها و مشقات بی‌شماری به همراه آورد. مناطق وسیعی در اثر جنگ تخریب شده، دهها هزار ایرانی دچار قحطی شدند یا پس از بیماری مردند، بسیاری زندگی خود را در اثر عملیات نظامی از دست دادند و یا خسارت دیدند. در نگاه به گذشته، حتی اکنون نیز سخت است بتوان گفت چگونه ایران می‌توانست لطمه کمتری ببیند. حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر ـ حدود نیمی از جمعیت کشور در آن زمان ـ در این قحطی تلف شدند. ایران، هنگامی بزرگ‌ترین فاجعه را تحمل می‌کرد که در اشغال نظامی انگلیس بود. انگلیسی‌ها جز چند اقدام جزئی تسکینی و بی‌اثر، نه تنها برای کاستن از شدت قحطی کاری انجام ندادند، بلکه با خرید گسترده غله و مواد غذایی در ایران، وارد نکردن غذا از هند و بین‌النهرین، ممانعت از ورود غذا از ایالات متحده و اتخاذ سیاست‌های مالی -از جمله نپرداختن درآمدهای نفت به ایران- قحطی را شدت بخشیدند. در نتیجه، تعداد بیشتری از مردم ایران با سیاست‌های انگلیسی‌ها از بین رفتند. این اقدام را می‌توان با اطمینان، مصداق عینی جنایت علیه بشریت تلقی کرد. 31

قتل‌عام بزرگ مردم ایران در هولوکاست انگلیسی

در هنگامه جنگ جهانی دوم، در اوج همین ابتلائات مردم است که، وقتی مرحوم میرزای نائینی به درگاه حضرت صاحب‌الزّمان استغاثه می‌کند در جواب ایشان، حضرت می‌فرمایند:

«اینجا شیعه خانه ماست، می‌شکند، خم می‌شود، خطر هست، ولی ما نمی‌گذاریم سقوط کند. ما نگهش می‌داریم». 32

 

قحطی در پیشگویی ها 

در مقاله قبلی به یکی از علایم نزدیکی ظهور یعنی بیماری ها و مرگ های ناگهانی پرداختیم. اکنون به پدیده قحطی در آخرالزمان می پردازیم. پیشگویی ها در مورد قحطی چه می گویند؟

قحطی از عواقب بی دینی یا عدم تقید دینی، جنگ، بیماری و ... است.

از وعده های خدا، وعده برکت درمقابل اطاعت و عذاب در مقابل نافرمانی است. اولین گام به سوی نعمت سرسپردگی در پرستش خدای حقیقی است.

ذات اقدس خداوند، ایمان و تقوا را به عنوان اولین سبب و مایه ریزش روزیهاى آسمانى، معرفى مى‏کند

«و لو أن أهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض».

و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‌گشودیم. 33

و در جاى دیگر مى‏فرماید:

«و لو أنهم أقاموا التوراة و الإنجیل و ما أنزل إلیهم من ربهم لأکلوا من فوقهم و من تحت أرجلهم».

و اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است، عمل مى‏کردند، قطعاً از بالاى سرشان [برکات آسمانى‏] و از زیر پاهایشان [برکات زمینى‏] برخوردار مى‏شدند.34

در این آیات خداوند در مقابل حفظ قوانین و دستورات، وعده مواد غذایی و تولید فراوان را می دهد.

با  زندگی پرهیزگارانه مردم می توانند برکات الهی از آب و هوا خوبی تا خاک حاصلخیز و بارش باران فراوان را دریافت کند. صلح، فراوانی مواد، سلامت و فقدان بیماری به دنبال آن می آید. به عبارت دیگر، عذاب هایی مانند آن چه که در آخرالزمان و و همراه فجایع آخرالزمانی خواهد آمد، به سرزمین هایی که صادقانه خدا را اطاعت و او را در حقیقت پرستش می کنند نخواهد رسید.

ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل می کند:

«این امر (قیام قائم) نخواهد بود تا دو سوم مردم از بین بروند، پرسیدیم وقتی دو سوم مردم از بین رفتند پس چه کسی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید که شما در یک سوم باقی مانده باشید؟» 35

این روایت نشان می دهد که خسارت های مسلمانان در این بیماری ها بسیار اندک خواهد بود یا اصلا خسارتی نخواهند دید.

و این امر احتمالا به این دلیل است که مسلمانان بیشتر از پیروان دیگر ادیان به احکام دین خود مقید بوده و سعی در اقامه احکام و حدود دارند. و متعاقبا کمتر دچار خشکسالی و قحطی خواهند شد.

پس از ظهور این وعده ها برای تمام ملت ها تحقق پیدا خواهد کرد. با گذشت زمان، آنها همچنین پس از پیوست به اسلام از مزایای آن چه که به آن ها وعده داده شده، برخوردار خواهند شد. اما تا آن زمان، وقوع ادواری قحطی ناشی از علل متعدد ادامه خواهد یافت، و منجر به مرگ میلیونها نفر خواهد شد.

 

قحطی آخرالزمان در روایات و احادیث  

امام علی (ع) می فرماید: در پیش قدم ظهور قائم(ع)، مرگ سرخ و سفید، ... مرگ سرخ کشتار، و مرگ سفید، طاعون است. 36

امام علی ع: ... گرسنگی مزمن و مرگ سرخ، رایج می شود. 37

همان طور که ملاحظه می فرمایید و همان طور که قبلا به نظر شما رسید، یکی از نتایج قطعی جنگ و بیماری های همه گیر، قحطی است.

مطابق روایات در ماه شعبان سال ظهور جریانات سیاسی که از ماه‌ رجب‌ به‌ مرور رو در روی‌ هم‌ قرار گرفته‌اند در یک‌ عرصه‌ با هم‌ به‌ تاخت‌ و تاز مشغول خواهند شد.

نمونه ای از این جنگ ها جنگ قرقیسیا می باشد که بین سفیانی و ترکان (احتمالا روسیه، ترکیه، و نیروهای عراقی و ...) صورت می گیرد که منجر به کشتاری عظیم، تغییرات زیست محیطی، کمبود ارزاق، گرانی، قحطی و ... می شود لذا از این جهت است که ائمه معصومین ع ما را به ذخیره آذوقه یک سال دعوت کرده اند تا مبادا در بحبوحه این حوادث تشیع متحمل خسارات زاید شود.

در ماه‌ شعبان‌ جریانات‌ از هم‌ جدا شده‌ و مردم‌ هم‌ از کنار یکدیگر پراکنده‌ می‌شوند و به‌ همین‌ علت‌ است‌ که‌ در احادیث‌ نشانه‌ها و حوادث‌ دوران‌ ظهور، خاورمیانه‌ همانند میدان‌ مبارزه‌ و جنگ‌های‌ متعدد و با کشته‌های‌ بسیار ترسیم‌ شده‌ است.

ساکنان‌ این‌ منطقه‌ هم‌ که‌ مسلمانان‌ هستند در شرایط‌ گرفتاری‌ و سختی‌ و ناراحتی‌ به‌ سر می‌برند که‌ نتیجه‌ عدم‌ ثبات‌ سیاسی‌ کشورهای‌ منطقه‌ است‌ و به‌ زودی‌ هم‌ آتش‌ جنگ‌ جهانی‌ بزرگی‌ برافروخته‌ خواهد شد. 38

یکی از نتایج این آشفتگی وقوع قحطی است.

 

امام علی ع می فرمایند:

... ملخ ها در فصل و غیر فصل خود، ظاهر می شوند و به مزارع و غلات حمله می کنند و محصولات، کم می شوند. 39

این روایت دال بر عامل طبیعی قحطی است.

 

حضرت علی ع می فرمایند:

زوراء (بغداد) به وسیله وقایع و فتنه ها، واسط به وسیله طغیان آب، آذربایجان به وسیله طاعون، موصل به وسیله گرسنگی و گرانی، حلب به وسیله صاعقه ها، و دمشق از شدت کشتار، نابود می شوند ... ولی بیت المقدس محفوظ می ماند؛ چرا که در آن آثار انبیاء وجود دارد.40

حضرت امیر مومنان ع در تفسیر آیه: وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ: قبل از عذاب بزرگ، عذاب کوچک را به آن ها خواهیم چشاند (سوره سجده، آیه 21) می فرمایند:

عذاب کوچک، همان قحطی، خشکسالی و گرانی است که قبل از ظهور قائم(ع) با شمشیر، خواهد بود و عذاب بزرگ، قیام مهدی(عج) با شمشیر خواهد بود." 41

به دنبال وقوع جنگ های گسترده، و فجایع طبیعی، قحطی حاصل می شود و این قحطی خود به گرانی منجر می شود. از همین جا می توان دریافت که چرا معصومین ع به محض وقوع این نشانه ها ما را به جمع آوری آذوقه یک سال توصیه نموده اند!!

 

خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها

امام صادق ع

.. دریاچه طبریه، خشک می شود و نخل ها دیگر خرما نمی دهند و آب چشمه زعر در سمت قبله شام، بسیار کم می شود. 42

دریاچه طبریه در شمال غرب فلسطین اشغالی و در ساحل دریاچه کینرت (כנרת- دریاچه طبریه) قرار دارد یکی از چهار شهر مقدس یهود محسوب می شود که در کنار بیت المقدس (ירושלים) و صفاد (צפת) و حبرون (חברון- الخلیل) همیشه محل گردهمائی و سکونت دانشمندان مذهبی بوده و آرامگاه چند تن از مقدسین یهود در حومه آن قرار گرفته و از نظر تاریخی دارای اهمیت زیاد است.

دریاچه کینرت یا طبریه بزرگترین آب انبار اسرائیل محسوب میشود. سه رودخانه آب های خود را به آن می ریزند و از آنجا آب مورد نیاز بسیاری از شهرهای فلسطین اشغالی از طریق لوله های بزرگی که در داخل دریاچه نصب شده به اقصی نقاط کشور انتقال می یابد.

در حومه طبریه حمامهای آب معدنی وجود دارد که  حمات گادر (חמת גדר) نامیده می شود و آب های سولفوردار آن از خاصیت درمانی برخوردار است. گردشگران اسرائیلی و خارجی در این آبها شنا میکنند و در تاسیسات رفاهی آنجا ماساژ می گیرند و به استراحت می پردازند. 43

معلوم می شود که آب دریاچه طبریه، دارای مواد معدنی بسیاری است که رژیم صهیونیستی مقدار معتنابهی از آن را برداشت می کند و به زودی خواهد خشکید.

 

نهرها خشک می شوند ... و قحطی و گرانی، سه سال، فراگیر می شود. 44

... دشمنان، مصری ها را از مصر بیرون نمی کنند، بلکه رودخانه نیل، آن ها را بیرون می کند. آب آن خشک می شود، به صورتی که بستر آن به صورت تپه خاکی در می آید. 45  

... مصر به وسیله خشک شدن رودخانه نیل، خراب و ویران می شود. 46

به نظر اکثر کارشناسان شعبه اصلی رود نیل را دریاچه ویکتوریا می دانند اما آنها اذعان می کنند که این دریاچه توسط شاخابه های زیادی تغذیه می شود و اگر قرار است نیل را بلندترین رود جهان بدانیم، باید سیستم تغذیه کننده آن را نیز به حساب آوریم. این سرچشمه در ارتفاعات رواندا قرار دارد. 47

شعبه دوم رودخانه نیل از کوهستان های اتیوپی در جنوب سرچشمه می گیرد و مسیر شمال را با طی بیابانی به طول بیش از هزار کیلومتر می پیماید تا به دریای مدیترانه بپیوندد.

هر سال در ماه سپتامبر با ذوب شدن برفهای کوهستان های اتیوپی آب رودخانه نیل به شدت افزایش یافته و از بستر خود خارج می شود و در سراسر دره نیل گسترش می یابد.

هم ‌اکنون هم در بسیاری از نقاط آفریقا بر سر آب کشمکش وجود دارد. در بسیاری از نقاط آفریقا مانند کنیا، سومالی، نیجریه، بورکینا فاسو، مالی و چاد درگیری‌های خونینی بین کشاورزان و مهاجران بر سر آب وجود دارد.

علاوه بر این، در جهان ۲۶۱ رود وجود دارد است که حداقل از میان دو کشور می‌گذرند و حداقل دو کشور باید آب آن را بین خود تقسیم کنند. نمونه‌ی دیگر رود نیل است که باید بین ۹ کشور تقسیم شود. 48

با توجه به وقوع خشکسالی و با توجه به کاهش نزولات آسمانی و نیز کشمکشی که بین این کشور ها وجود دارد احتمال کم شدن آب رود نیل و در نهایت خشک شدن آن در زمان ما بسیار زیاد است.

در سال 2006، ناسا در بیانیه ای عنوان کرد: "چند حوزه رودخانه های آفریقایی، از جمله کنگو،  زامبزی و نیل، در طول 5 سال گذشته بیشتری میزان کاهش آب و خشک شدن را داشته اند."49

روایات دیگری نیز وجود دارد که در بخش قرقیسیا و قحطی بدان ها اشاره خواهد شد

 

امام صادق ع

"ستونی از آتش در طرف مشرق، در آسمان پدیدار می شود که تمام مردم روی زمین، آن را می بینند. پس کسی که این زمان را درک کرد، برای خانواده اش غذای یک سال را تهیه کند." 50

این آتش ممکن است به واسطه وقوع آتش فشان های عظیم یا برخورد سنگ آسمانی در مشرق زمین صورت گیرد، پس از این وقایع، به دلیل نتایج طبیعی این قبیل رویدادها، سرمای شدید و قحطی اتفاق خواهد افتاد و جنگهای متعددی برای دستیابی به منابع انرژی  و ... آغاز خواهد شد. لذا بر طبق روایت معصوم، با دیدن آتش در مشرق می بایست ذخیره غذای کافی برای یک سال فراهم گردد.

مطلب مرتبط:

+ بررسی یکی از علائم ظهور: خسفی در مغرب زمین
+ بررسی یکی از علائم ظهور: آتشی از مشرق 3
+ بررسی یکی از علائم ظهور: آتشی از مشرق 2
+ بررسی یکی از علائم ظهور : آتشی از مشرق یا یکی از پنج صیحه 1
+ بررسی یکی از علائم حتمی ظهور : خسف بیداء و زلزله شام

با این وصف دلیل جنگ سفیانی و متحدانش با دشمنان خود (احتمالا روسیه، ترکیه، عراق و ...) بر سر منابع انرژی در قرقیسیا معنا مشخص می شود.

با توجه به این که دیدن این آتش باید برای یک سال خود مواد غذایی تهیه کنیم مشخص می شود که پس از آن آتش قحطی خواهد آمد.

 

قرقیسیا و قحطی  

امام صادق ع

نشانه حوادث در ماه رمضان، علامتی در آسمان است که بعد از آن، بین مردم اختلاف می افتد. پس چون این زمان را درک کردید، مواد غذایی بسیار تهیه کنید. 51

پس از شنیده شدن نداى آسمانى میان مردم اختلاف، جنگ و فتنه (نبرد قرقیسیا) پدید آمده و به دنبال آن قحطى و گرانى خوراکى‏ها پیش مى‏آید و از این رو ائمه(ع) به شیعیان مؤمن خویش و مسلمانان سفارش کرده‏اند که غذا و نیازمندیهاى خود و خانواده‏هایشان را براى مدت یک سال ذخیره کنند. شما را به خدا، ببینید چقدر این امامان بزرگوار(ع) تیزبین بوده‏اند و به چه میزان به شیعیان و دوستداران خویش محبت مى‏ورزیده‏اند. ما در طول سال‏هاى عمر خود چگونه به این محبت‏هاى ایشان جواب داده‏ایم و چقدر در صدد جبران محبت‏هایشان بوده‏ایم؟ آرى! هر کس که به آنها عشق ورزیده و با آنها ارتباط دارد؛ مى‏تواند به محبت ایشان نسبت به خود مباهات و افتخار کند.

برای این زمان یک ساله که به ظهور امام زمان عج منتهی می شود، باید مواد غذایی بسیار تهیه شود؛ چرا که در این مدت، جنگ های سختی در خواهد گرفت که جنگ های سفیانی از آن جمله خواهد بود، و اگر کسی این توصیه امام (ع) را فراموش کند، همراه با دیگر گرسنگان، خواهد مرد و اگر کسی به این توصیه عمل نماید و معاش خود را تهیه کند، در آن روزگاران، راحت خواهد زیست. 52

 

ابن مسعود از حضرت رسول اکرم ص روایت کرد که فرمودند:

« وقتى صیحه (آسمانى) در ماه رمضان واقع شد پس از آن در ماه شوال آتش جنگ برافروخته گشته و مردم براى تهیه غذا مهاجرت کرده و در ماه ذیقعده با هم مى‏جنگند.»

بیشتر روایات شریف ما از پدید آمدن معمعه‏اى در ماه شوال خبر مى‏دهند که «معمعه» در لغت به معناى نواخته شدن کوس جنگ و صداى ابطال در جنگ و کنایه است از وقوع جنگى ناگوار و تلخ. تأکید بر این مطلب را در این عبارت از حدیث مى‏توان یافت که قبایل غذاى مایحتاج خویش را از ترس مرگ و میر جنگها خریده و انبار مى‏کنند. این معمعه ماه شوال، على‏القاعده باید به معرکه «قرقیسیا» اشاره داشته باشد. 53

 

از جمله آثار و تبعات معرکه قرقیسیا کشتار تعداد زیادى است که حرث و نسل (کنایه از کار و زندگى) را بر باد مى‏دهد؛ چرا که از سویى حداقل 100000 مرد کشته مى‏شوند و از سوى دیگر خوراک مردم اعم از گیاهى و حیوانى آلوده مى‏گردند که این امر به جهت استفاده از اسلحه‏هاى کشنده‏اى است که در این معرکه و جنگ به کار گرفته شده است. به دنبال آن خشکسالى و حرص ولع ناشى از آن براى یافتن خوراک رخ مى‏دهد. از این روست که مردم در این ایام و براى انبار کردن غذا جهت اطرافیان خویش به این سو و آن‏سو مى‏روند و این حرص و ولع مردم باعث مى‏شود که با هم بجنگند.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

«وقتى صیحه در ماه رمضان شنیده شد، در ماه شوال جنگى برپا مى‏شود (معرکه قرقیسیا) قبایل به مسافرت کردن براى تهیه خوراکیها و جنگیدن (با همدیگر براى آن) در ماه ذیقعده مى‏پردازند. در ماه ذیحجه هم حجاج غارت مى‏شوند و خون به پا مى‏شود. »

عبارت تمیرالقبائل که در حدیث آمده است بدین معنى است که غذا را از شهرى به شهر دیگر منتقل کنند و به آن غذایى که منتقل مى‏شود «میره» مى‏گویند. پس معنى این بخش از حدیث این مى‏شود که قبایل از شهرى به شهر دیگر مى‏روند تا از آن براى خود غذا خریده و آن را براى مدت یک سال مصرف خود انبار کنند و از ترس بخل و قحطى و گرانى و آلودگى غذاها به جهت جنگها و کشتارها و اسلحه‏هاى کشتار جمعى، از آن محافظت مى‏کنند.

محمد بن مسلم نقل کرد که از امام صادق(ع) شنیدم که مى‏فرمودند:

« پیش از (آمدن) قائم(ع) نشانه‏هایى از ناحیه خداوند متعال براى (امتحان کردن) آنها خواهد بود.»

پرسیدم: «جانم به فدایتان آنها کدام نشانه‏ها هستند؟» فرمودند:« این آیه شریفه:

 وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ.

 (حتماً شما را (یعنى مؤمنان قبل از قیام حضرت مهدى(ع)) با چیزهایى از ترس و گرسنگى و کمبود و کاستى در اموال و بدنها و محصولات امتحان مى‏کنیم و (در این راستا) به صبرپیشگان بشارت بده (که سربلند خواهد بود)). »

قبایل در ماه ذیقعده به انبار کردن و در نتیجه نزاع و جنگ بر سر غذا مى‏پردازند و این جریان حتى تا ماههاى بعد ادامه مى‏یابد. چنان‏که در حدیث تأکید مى‏شود در ماه ذیحجه حجاج غارت مى‏شوند و به عبارت دیگر وسایل و اموال آنها را مى‏دزدند و به غنیمت مى‏گیرند.

«فیروز دیلمى» از رسول‏اللَّه(ص) نقل مى‏کند که طى حدیثى طولانى فرمودند:

«صداى (آسمانى) در ماه رمضان و جنگ در شوال واقع مى‏شود و قبایل در ماه ذیقعده به انبار کردن (غذاها) مى‏پردازند و به حجاج در ماه ذیحجه یورش مى‏برند و محرم، چه محرمى خواهد بود؟ ابتدایش بلا بر سر امتم مى‏آید و پایانش فرج و گشایش براى امتم حاصل مى‏شود. نجات یافتن مؤمن در آن بهتر از خزینه‏اى است که 100 هزار ظرفیت داشته باشد. »

معناى آن چنین مى‏شود: رفتن و جهاد کردن به همراه حضرت مهدى(ع) بهتر است از جمع کردن غذایى که 100 هزار نفر را کفاف دهد؛ چرا که این ذخیره‏سازى نفع و خیرى براى کسى ندارد و توفیق جهاد کردن به همراه امام معصوم(ع) و آن هم حضرت حجت(ع) در حقیقت تمام خیر دنیا و آخرت است.

پیش از این دیدیم که ائمه معصومین(ع) به شیعیان و محبان و پیروان خویش مى‏آموختند که پس از شنیدن صیحه آسمانى در ماه رمضان تاآنجا که برایشان ممکن است غذا ذخیره کنند؛ یعنى در واقع پیش از آن که معرکه قرقیسیا و جنگها و فتنه‏هاى پس از آن پدید بیایند؛ شیعیان باید احتیاطاً طى این دو ماهى که وقت باقى است غذا ذخیره کنند که ممکن است پس از این جریان خوراکیها به واسطه جنگها و اسلحه‏ها و بمبهایى که به کار برده مى‏شود علاوه بر کمیاب و گران شدنشان، آلوده هم بشوند. در آن زمان آن دسته از شیعیان و پیروان معصومین(ع) که به تعالیم این بزرگواران عمل کنند؛ از این مصایب، خطرات و مشکلات در امان مانده، و شکرگزار درگاه الهى خواهند بود. 54  

 

امیدواری در میان وحشت

هیچ چیز بیشتر از غذا و آب برای بقای انسان، مهم نیست. با این حال کل جهان بطور کامل وابسته به عناصری کاملا خارج از کنترل انسان است، یعنی بارش باران کافی، آفتاب، آب و هوای معتدل و حاصلخیزی زمین زیر پاهای ما، تمام عناصری که ما را زنده نگه می دارد.

بسیاری از گزارش های تکراری خشکسالی ها، سیل، خسارات زمین های حاصلخیز و الگوهای مختل شده آب و هوا باید ما را از خواب بیدار کند.

قحطی در حال حاضر ادامه دارد. ما هنوز عمق فاجعه ای را که در انتظار جهان است نیافته ایم، این ها زمانی در نزدیکی ظهور اتفاق خواهد افتاد.

این پیش گویی ها غیر قابل لغزش است. معصومین ع زمانی پر محنت را پیش گویی کرده اند، بزرگتر از هر محنتی در تاریخ، و اگر حضرت ظهور نکند، هیچ بشری باقی نخواهد ماند.

هیچ قرارداد، آتش بس و انسانی، قادر به پایان دادن به این تحولات آخرالزمانی نخواهد بود. این رویدادها جهان را از کنترل خارج خواهد کرد.

در اغلب اوقات، مردم از این دوره با عنوان "پایان دنیا" و یا بعضی از نام های دیگر، نام می برند.و به شکل غم انگیز صحبت می کنند. با این همه که آن زمان وحشتناک خواهد بود، دنیا به پایان نخواهد رسید و زندگی بشر خاموش نخواهد شد. روایات به ما امیدواری میدهد که نور از میان هرج و مرج در پایان این عصر بیرون می آید.

در میان این عوامل مرگ آفرین و وعیدهای پروردگار، خداوند وعده داده است که زمین را به صالحان بازمی گرداند.

«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن ها خلافت را روی زمین بخشید؛ و دین و آئینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می کند...» 55

«در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد.» 56

این مطلب در مزامیر داوود اینگونه آمده است:

«بردباران، وارثان زمین خواهند شد.» 57

خداوند از طریق موعود آخرالزمان بشر را از هلاکت به ساحل نجات رهنمون خواهد شد و عدالت و قسط را در زمین اجرا می کند.

چنانچه گفته شد وقوع حوادثی از قبیل آن چه که ذکر شد از علامت های نزدیک شدن ظهور منجی عالم بشریت است. چنانچه حضرت باقر(ع) در خصوص قسمت آخر آیه 155 سوره بقره: «و بشارت ده به استقامت کنندگان» فرموده اند: «مژده بده صابرین را در آن هنگام به تعجیل خروج قائم.» 58

 

پی نوشت ها:

1. نور 55
2. الغیبه نعمانی، ص 235
3. شش ماه پایانی، ص 66
4. همان، ص 67
5. بقره، 155
6. الغیبه نعمانی، صص 250 و 251
7. ابراهیم 7
8. نور 55
9. اعراف 130
10. الغیبه نعمانی، صص 250 و 251
11. منتخب الاثر، ص 546
12.  همان، ص 560
13. عصر ظهور، صص 104 ـ 103
14. سفیانی و نشانه های ظهور، ص 56
15. همان، ص 58
16. عصر ظهور، ص 104
17. روزگار رهایی، ص 576
18. همان.
19. همان، ص 577
20. همان، ص 578
21. همان، 579
22. همان.
23. همان، ص 580
24. همان.
25. همان، ص 588
26. همان.
27.
http://www.worldpress.org/Africa/719.cfm 28.
28.
http://www.worldpress.org/Africa/719.cfm
29.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%AD%D8%B7%DB%8C
30.
http://www.apocalypse.ir/post-122.aspx
31.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%AD%D8%B7%DB%8C_%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%28%DB%B1%DB%B2%DB%B9%DB%B8-%DB%B1%DB%B2%DB%B9%DB%B6%29
32.
http://www.apocalypse.ir/post-155.aspx
33. اعراف، آیه 96
34. مائده، آیه 66
35. بحار، 52/113
36. روزگار رهایی ص 576
37. همان، ص 576
38. شش ماه پایانی، ص
39. روزگار رهایی، ص 576
40. همان. ص 577
41. همان، ص 578
42. همان، ص 579
43.
http://www.israel-iran.org/page5e.htm
44. روزگار رهایی، ص 579
45. همان، ص 580
46. همان.
47.
www.niksalehi.com/news/archives/005457.php
48.
http://sabz.iran-emrooz.net/index.php?/sabz/more/13900/
49.
http://news.mongabay.com/2006/1213-nasa_water.html
50. روزگار رهایی، ص 588
51. همان.
52. همان.
53. شش ماه پایانی، ص 126
54. همان، ص 133
55. نور 55
56. انبیاء 105
57. مزامیر، مزمور 37
58. الغیبه نعمانی، صص 250 و 251




:: برچسب‌ها: بررسی یکی از علائم نزدیکی ظهور: خشکسالی و قحطی, امام زمان (عج), زمینه سازان ظهور, مهدی موعود (عج) خواهد آمد

نویسنده : عشاق المهدی
تاریخ : ۱۳۸٩/٤/۱٥