اینکه بدنت نسبت به آن جناب خاشع باشد

ویژگیها و تکالیف١١

 و دلیل بر این است آنچه سیّد اجل على بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع به سند خود از محمد بن سنان از امام صادق‏علیه السلام در دعاى روز جمعه روایت آمده، و ما آن را در کتاب ابواب الجنات فى آداب الجمعات یاد کرده‏ایم: اَللَّهُمَّ إنّى اتقربُ إلَیکَ بقَلْبٍ خاضِعٍ وَإلى ببدنٍ خاشعٍ و الى الاَئِمَّةِ الرَّاشدینَ بِفُؤَادٍ مُتَواضِعٍ؛ (1) بار خدایا من به درگاه تو تقرُّب مى‏جویم بادلى خاضع و به سوى ولیّْت با بدنى فروتن، و به امامان هدایت کننده با قلبى متواضع... .
که دلالت دارد بر حصول تقرُّب به خداى عز و جل با خشوع و فروتنى بدن براى ولّى اوعلیه السلام. و منظور از ولى در اینجا به قرینه یاد کردن امامان‏علیه السلام، و به قرینه این‏که این تعبیر در چندین دعا و حدیث از مولایمان حضرت حجّت‏علیه السلام روایت آمده، همان امام زمان‏علیه السلام است


 اگر بگویید: احتمال دارد منظور از ولّى امام هر زمان یا مؤمن کامل باشد؟ گوییم: هر چند که این احتمال بعید است، ولى بر این دو تقدیر نیز مقصود ثابت است، زیرا که مؤمن کامل حقیقى منحصر در آن بزگوار است، چنان‏که پوشیده نیست.
و منظور از خشوع بدن چنان‏که از تأمُّل کردن در کتب لغت و موارد استعمال استفاده مى‏شود و کسى که جستجو نموده و در آیات و اخبار دقّت کند با آن مأنوس مى‏گردد؛ آن است که اعضاى بدنت را در جهت خدمت کردن به مولایت و بر پاکردن امر او به کار ببندى، در حالى که مستمندى و کوچکى خود را اقرار نمایى، که عظمت و بزرگى آن حضرت را بر خودت در اعماق جانت بینى، چنان‏که حال غلام نسبت به اربابش هست.
زیرا که غلامى که معنى بندگى و آقایى را درک کند، مى‏داند که از لوازم بندگیش؛ به کار بردن اعضاى بدنش در خدمت و اطاعت مولایش مى‏باشد، و او در آن حال تصوّر نمى‏کند که بر مولایش منّت یا احسانى دارد، بلکه مى‏داند که اگر در خدمت یا اطاعت اوامر او سستى نماید مقصّر خواهد بود، و اگر بر اگر بر او گردنکشى یا تکبُّر کند، نزد خردمندان مذموم و مطرود خواهد شد، و هرگاه حال غلامى که کسى از مردم با درهمى چند او را خریده چنین باشد، و براى کسى که بر او ولایت یافته این مقدار حق و مولویت باشد، پس حال مولایى که خداى تعالى براى او ولایت تامّه قرار داده چه خواهد بود؟ و این معنى را در کتاب عزیز خود چنین فرموده است: النبىُّ أوْلى بامُؤْمِنینَ مِنْ أنففُسِهِمْ؛ (2) پیغمبر نسبت به مردم از خودشان سزاوارتر و ولایتش محکم‏تر است. و این مقام را بعد از پیغمبرصلى الله علیه وآله براى امام‏علیه السلام مقرَّر فرموده است.
و هر کس اهل تحقیق و تدبُّر در اخبار فضل و عظمت امامان‏علیه السلام باشد در هیچ کدام از مطالبى که آوردیم تردید نخواهد کرد، و اگر ما آن اخبار را بیاوریم کتاب طولانى مى‏شود، و در آنچه یاد کردیم براى خردمندان مایه عبرت و بسنده است چون:
هر کس که ز شهر آشنایى است
داند که متاع ما کجایى است

  1- جمال الاسبوع، 230.
2- سوره احزاب، آیه 6.




:: برچسب‌ها: مهدویت, درد دل با امام زمان(عج), امام زمان (عج), امام مهدی(عج)

نویسنده : عشاق المهدی
تاریخ : ۱۳۸٩/۱٢/٢٦